Aktuális nyereményjátékok gyűjtőhelye - nyereményjáték 2017

Hírlevél feliratkozás

Fórum

Marketinggerillák és szendvicsemberek
Az eseményalapú gerillamarketing múltja és jelene

Majd ha piros hó esik. Vagy inkább majd akkor, ha cigánygyerekek potyognak az égből. De még az is lehet, hogy akkor, amikor élő pulykák hullnak alá bomba módjára hálaadáskor. Akkor már biztosan érdemes elgondolkodni azon, hogy az esemény alapú gerillamarketing és annak hatásai mellett Magyarországon sem mehetünk el szó nélkül.

Hiszen a marketing az utóbbi években mind divatosabbá váló ága egyre „sokkolóbb” módszereket vet be a reklámozásban. A meghökkentés trendje ma már nem csupán Nyugat-Európában és a tengerentúlon, de Magyarországon is „szedi áldozatait”.

„Majd fél évtizede, hogy egymás után kétszer is megbénítottuk Budapest belvárosát. A Nyugati téri Griff áruház megnyitóján a kirakatban modelleket vetkőztettünk. A hatás nem maradt el. Még a villanyoszlopokon is fürtökben lógtak a kíváncsiskodók. Később az egyik benzintársaságnál fél napig ingyen adtuk az üzemanyagot. Hírnek ez még kevés lett volna, de a sorban állóktól úgy bedugult a város, hogy a kialakult helyzetről minden híradó élőben tudósított” – fogalmazott Kovács Gergely, a HPS Experience szakmai vezetője. A példákból is látszik, hogy a botrány alapú gerillaakcióknak Magyarországon is komoly hagyományai vannak – tette hozzá.

Gerillacsoportok a marketingben

Bár az ilyen és ehhez hasonló események csoportosítására mára számtalan kategóriát alkottak, alapvetően mégis két fő irányba sorolhatjuk a különféle akciókat. Az egyik vonal az információ strukturált áramoltatására épít. Ide tartozik az internetet használó vírusmarketing, illetve a pletykák terjedésére építő buzz marketing is. Ezzel szemben a másik irány kifejezetten az eseményalapú üzletgenerálásra szolgál. Ide sorolhatók a fogyasztást imitáló csoportok, valamint a média figyelmét magukra vonó publicity stunt akciók is.

Ez utóbbi meghatározás azokat az eseményeket jelenti, amelyek a közfigyelmet minden áron az általuk promótált dolgokra kívánják irányítani. Bár sokan még mindig nem hiszik el, de pusztán egy sajtótájékoztató összehívásától már régen nem remélhetjük, hogy a média kiemelt helyen foglalkozik majd a témával. Egy Oscar gála megrendezésével ugyanakkor támogathatjuk magát az amerikai filmipart is. A publicity stunt célja minden esetben az, hogy a lehető legalacsonyabb költségvetésű esemény hírértékével a lehető legértékesebb médiamegjelenést biztosítsa. A műfaj veteránjai az évtizedek óta népszerű bulvárhírek – Guiness rekord kísérletek, az igazi elefánt a porcelánboltban és a gördeszkázó kutya, amelyek eredetileg mind egy-egy termék népszerűsítését célozták meg.

Szerelmi vallomás a fél nyolcas hírekben

Az élő adás, mint megjelenési mód mindig is magában hordozta a gerilla jellegű médiahasználat lehetőségét. Ennek „legprimitívebb” módjai az olyan magánjellegű megmozdulások, mint a hazaintegetés a közönség soraiból.

De találkozhattunk az elmúlt években a lehetőség sokkal kifinomultabb, bár szintén magáncélú kiaknázásával is. Ilyen akció volt a Híradó műsorvezetője mögé, a budapesti háttérbe eresztett szerelmes luficsokor.

Olyan megmozdulások ezek, amelyek láttán a néző ugyan fölkapja a fejét, megbotránkozásra ugyanakkor a legritkább esetben adnak okot.

A cégek által kitervelt hasonló akciók megítélése viszont már sokkal kevésbé egyértelmű. Létezik olyan üzenet, amely kreatív csomagolásával szimpátiát vált ki. Ugyanakkor természetesen olyan hirdető is akad, aki csupán ismertséget szerez egy agresszív akcióval. Idén az egyik Forma 1-es csapat technikusai például birodalmi rohamosztagosoknak öltöztek a box utcában, hogy az új Star Wars epizódot promótálják. Az egyik amerikai rádióállomás helikopterből, élő pulykákkal bombázta hallgatóit Hálaadáskor. A sztárfocisták közül pedig jó néhányan fölismerték, hogy az egy-egy gól után az örömmámorban letépett mez alatt milliókat érő reklámfelület rejlik.

Szendvicsemberek a 21. században

Az alkoholos italok forgalmazói körében a tengerentúlon az utóbbi időben elterjedt az a módszer, hogy fiatal baráti köröket bérelnek fel termékeik népszerűsítésére. A társaságot elküldik egy kocsmába. Rendelnek egy üveggel az adott márkából, és így a jó hangulatú beszélgetés középpontjában, az asztalon mintegy reklámként egész este ott áll a palack.

De arra is akadt példa, hogy egész seregnyi embert béreltek föl arra, hogy a chicagói tömegközlekedési járműveken egy bizonyos újságot olvassanak, feltűnően. Egy csomagküldő szolgálat megbízásából szintén érdekes gerilla-kampányt dolgoztak ki: a New York-i portásoknak tíz dollárt fizettek fejenként, hogy néhányat a cég csomagjaiból folyamatosan a pulton tartsanak. Így a ház lakói azt hihették, valaki közülük rendelt a cégtől.

Magyarországon jelenleg a HPS Experience futtat hasonló kampányt a Zwack Unicum megbízásából. A HoReCa egységekben hosstessek helyett egy leánybúcsúját ünneplő lánycsapat buzdítja Unicum Next fogyasztásra a naiv férfiközönséget.

Gerillakövető jogszabályok vagy jogkövető gerillák?

Ami a tévéreklámokat illeti, már elfogadtuk, hogy egy-egy színész mosógépszerelőként lát el minket tanácsokkal. De az imént felsorolt példákat figyelembe véve fölmerül a kérdés, vajon megállja a helyét ez a szerepjáték egy személyes találkozó során is? Vajon vét-e a tisztesség ellen az a hirdető, akinek termékét egy hosstess gyakorló anyukaként pakolja a kosarába, miközben szakavatott tanácsokkal látja el gyanútlan vásárlótársát? Becsapva távozik-e a szórakozóhelyről az a férfi, aki a vendégként táncoló hölgy kedvéért a pult alá issza magát a promótált italból?

Egy-egy ügyesen tervezett gerillaakció sokszor súrolhatja a jogi keretek határait. A magyarországi helyzetet ugyanakkor jól példázza, hogy a Fanta matricás Bamboocha akciója minimális büntetést vont csupán maga után. Ez is jelzi, hogy az erre vonatkozó szabályozás ma már feltétlenül nem állja meg a helyét. Egy rugalmasan fejlődő jogrendszerben, optimális esetben minden kiskapun csak egyszer lehet büntetlenül átjutni – nálunk azonban a szabályozás egyelőre biztosan nem naprakész.


Sipos Dávid
1-373-0180
sipos@hps.hu

Megjelent a Magyar Reklám 2005. decemberi számában.

 

Legfrissebb fórum hozzászólások

 
  • Nem csere-bere, hanem vásárlás

    gasex

    Eladók új Fa, Nescafe, 2 Nivea, 2 Pöttyös 75x150 cm törülközők

  • // Csere-bere fórum 3.

    liva

    Van, 7db kalifa blokkok.

  • Offtopic, sőt off-site - társalgó folyt.

    Gia

    Rendelt már valaki a notino.hu-ról parfümöt? Mi volt a tapasztalata? A kedvenc parfümömet nem lehet máshol megrendelni, csak náluk van. Mivel nem egy filléres dolog, ezért kérdezem, félek, nehogy valami gagyi legyen.

  • Kérdések és válaszok

    trendy

    Ma délelőtt hirdették volna ki a Bonduelle nyerteseket hivatalosan.Elvileg megvan a fődíjnyertes,de most vizsgálják pár napig a szavazókat(is),mert állítólag az utolsó pár órában több mint 400 szavazatot szerzett,addig sehol nem volt.
    Viszont így csak 18-án lesz kihirdetve a 35 nyertes,a szavazók közül.

  • Nem csere-bere, hanem vásárlás

    Csabko

    2 db belépő a nyíregyházi Aquarius élmény és parkfürdőbe (Érvényes dec.31.ig)
    Turbó diéta por (meggy ízű)
    Fából készült karóra (wewood.hu)
    Smart Watch U80 okos óra

    Holnap Bp-i átadással is.

  • Nyertesek

    Tigris06

    MEGGLE Fődíj :)) :)) :))

  • Kérdések és válaszok

    dodi54

    Bocs-FINO

  • Kérdések és válaszok

    dodi54

    A Fini Smart Fortwo nyertese meg van már?

  • Finomságok

    Zsolesz180

    KÓKUSZ LINZER
    Fél kg lisztből, 1 csomag Rámából, 1 csomag vaníliás cukorból, 25 dkg porcukorból, 3 egész tojásból, 20 dkg kókuszreszelékből, 1 csomag sütőporból tésztát gyúrunk, majd kinyújtjuk. Karikákat szaggatunk belőle, majd kikent, lisztezett tepsiben megsütjük. Végül pikáns lekvárral összeragasztgatjuk, és porcukorral meghintjük a tetejét. Csokimázzal is lehet borítani.

  • Viccek, poénok, vicces videók

    Zsolesz180

    Férjek pontszámai

    Alapvető feladatok
    Beágyazol (+1 pont)
    Beágyazol, de elfelejted a díszpárnákat (0)
    Az ágytakarót a gyűrött lepedőre teríted (-1)
    Nem hajtod le a WC-fedelet (-5)
    Ha üres a WC-papír tartó, hozol új tekercset (0)
    Ha üres a WC-papír tartó, papírzsebkendőt használsz (-1)
    Ha elfogyott a papírzsebkendő, a másik WC-t használod (-2)
    Elmégy extra-nedvszívó szárnyas tisztasági betétet venni neki (+5)
    A hóesésben (+8)
    De sörrel térsz haza (-5)
    Az éjszaka közepén felkelsz egy gyanús hang miatt (0)
    Az éjszaka közepén felkelsz egy gyanús hang miatt, de semmit nem találsz (0)
    Az éjszaka közepén felkelsz egy gyanús hang miatt, és találsz valamit (+5)
    Agyonvered azt a valamit a teniszütőddel (+10)
    A kedvenc palotapincsije volt (-10)

    Társasági érintkezés
    Az egész buli alatt mellette vagy (0)
    Egy ideig mellette vagy, majd eltűnsz egy egyetemi ismerőssel dumálni (-2)
    Az egyetemi ismerőst Tímeának hívják (-4)
    Tímea azóta táncosnő lett (-6)
    Tímeának hatalmas szilikonos mellei vannak (-80)

    Születésnap
    Elviszed vacsorázni a születésnapján (0)
    Elviszed vacsorázni a születésnapján, és nem a sarki meccsnézős helyre (+1)
    De bizony a sarki meccsnézős helyre (-2)
    'Egy-ezresért-mindent-ehetsz' este van (-3)
    Nem elég a sarki meccsnézős hely és az 'ezresért-mindent-ehetsz' este, de még az arcod is kifested a csapatod színeire (-10)

    Kirúgás a hámból a haverokkal
    Egy haveroddal mégy el (-5)
    Ez a haverod boldog házasságban él (-4)
    Vagy szörnyen egyedülálló (-7)
    Esetleg Porsche Cabriója van (-10)
    Netalán egyedi rendszámtáblával, mint pl. DUG6UNK (-15)

    Esti szórakozás
    Elviszed moziba (+2)
    Olyan filmet néztek, amit szeret (+4)
    Olyan filmet néztek, amit te utálsz (+6)
    Olyan filmet néztek, amit te szeretsz (-2)
    A címe Hullazsaru 3 (-3)
    Emberevő robotokról szól (-9)
    Hazudtál, mert azt mondtad neki, hogy egy árvákról szóló művészfilm lesz (-15)

    A külsőd
    Határozott pocakot eresztesz (-15)
    Határozott pocakot eresztesz, de sportolsz, hogy megszabadulj tőle (+10)
    Határozott pocakot eresztesz, ezért inkább bő gatyákat és laza pólókat hordasz (-30)
    Azt mondod inkább: "Kit érdekel, neked is pont ilyen van" (-8000)

  • Postán jött

    Zsolesz180

    Torták könyve / helyi hírlap - receptbeküldéssel
    Bombi ajándékcsomag / kölyökkalauz
    Russel Hobbs vízforraló (eladó)
    10ezres vásárlási utalvány / Színes RTV 44. szám rejtvénymelléklet

  • Nyertesek

    Zsolesz180

    Ázsia Center 5000 vásárlási utalvány / tv2 sms
    Cewe utalvány 5000 / rtl sms
    mágneses felíró / Henkel-Eurofamily napi
    Egészségkonyha 1 hét ebéd / tv2 sms

2017. december
H
K
Sz
Cs
P
Szo
V
    
1
2
4
5
7
9
11
12
16
19
20
25
26
29
30