Aktuális nyereményjátékok gyűjtőhelye - nyereményjáték 2018

Hírlevél feliratkozás

Fórum

Marketinggerillák és szendvicsemberek
Az eseményalapú gerillamarketing múltja és jelene

Majd ha piros hó esik. Vagy inkább majd akkor, ha cigánygyerekek potyognak az égből. De még az is lehet, hogy akkor, amikor élő pulykák hullnak alá bomba módjára hálaadáskor. Akkor már biztosan érdemes elgondolkodni azon, hogy az esemény alapú gerillamarketing és annak hatásai mellett Magyarországon sem mehetünk el szó nélkül.

Hiszen a marketing az utóbbi években mind divatosabbá váló ága egyre „sokkolóbb” módszereket vet be a reklámozásban. A meghökkentés trendje ma már nem csupán Nyugat-Európában és a tengerentúlon, de Magyarországon is „szedi áldozatait”.

„Majd fél évtizede, hogy egymás után kétszer is megbénítottuk Budapest belvárosát. A Nyugati téri Griff áruház megnyitóján a kirakatban modelleket vetkőztettünk. A hatás nem maradt el. Még a villanyoszlopokon is fürtökben lógtak a kíváncsiskodók. Később az egyik benzintársaságnál fél napig ingyen adtuk az üzemanyagot. Hírnek ez még kevés lett volna, de a sorban állóktól úgy bedugult a város, hogy a kialakult helyzetről minden híradó élőben tudósított” – fogalmazott Kovács Gergely, a HPS Experience szakmai vezetője. A példákból is látszik, hogy a botrány alapú gerillaakcióknak Magyarországon is komoly hagyományai vannak – tette hozzá.

Gerillacsoportok a marketingben

Bár az ilyen és ehhez hasonló események csoportosítására mára számtalan kategóriát alkottak, alapvetően mégis két fő irányba sorolhatjuk a különféle akciókat. Az egyik vonal az információ strukturált áramoltatására épít. Ide tartozik az internetet használó vírusmarketing, illetve a pletykák terjedésére építő buzz marketing is. Ezzel szemben a másik irány kifejezetten az eseményalapú üzletgenerálásra szolgál. Ide sorolhatók a fogyasztást imitáló csoportok, valamint a média figyelmét magukra vonó publicity stunt akciók is.

Ez utóbbi meghatározás azokat az eseményeket jelenti, amelyek a közfigyelmet minden áron az általuk promótált dolgokra kívánják irányítani. Bár sokan még mindig nem hiszik el, de pusztán egy sajtótájékoztató összehívásától már régen nem remélhetjük, hogy a média kiemelt helyen foglalkozik majd a témával. Egy Oscar gála megrendezésével ugyanakkor támogathatjuk magát az amerikai filmipart is. A publicity stunt célja minden esetben az, hogy a lehető legalacsonyabb költségvetésű esemény hírértékével a lehető legértékesebb médiamegjelenést biztosítsa. A műfaj veteránjai az évtizedek óta népszerű bulvárhírek – Guiness rekord kísérletek, az igazi elefánt a porcelánboltban és a gördeszkázó kutya, amelyek eredetileg mind egy-egy termék népszerűsítését célozták meg.

Szerelmi vallomás a fél nyolcas hírekben

Az élő adás, mint megjelenési mód mindig is magában hordozta a gerilla jellegű médiahasználat lehetőségét. Ennek „legprimitívebb” módjai az olyan magánjellegű megmozdulások, mint a hazaintegetés a közönség soraiból.

De találkozhattunk az elmúlt években a lehetőség sokkal kifinomultabb, bár szintén magáncélú kiaknázásával is. Ilyen akció volt a Híradó műsorvezetője mögé, a budapesti háttérbe eresztett szerelmes luficsokor.

Olyan megmozdulások ezek, amelyek láttán a néző ugyan fölkapja a fejét, megbotránkozásra ugyanakkor a legritkább esetben adnak okot.

A cégek által kitervelt hasonló akciók megítélése viszont már sokkal kevésbé egyértelmű. Létezik olyan üzenet, amely kreatív csomagolásával szimpátiát vált ki. Ugyanakkor természetesen olyan hirdető is akad, aki csupán ismertséget szerez egy agresszív akcióval. Idén az egyik Forma 1-es csapat technikusai például birodalmi rohamosztagosoknak öltöztek a box utcában, hogy az új Star Wars epizódot promótálják. Az egyik amerikai rádióállomás helikopterből, élő pulykákkal bombázta hallgatóit Hálaadáskor. A sztárfocisták közül pedig jó néhányan fölismerték, hogy az egy-egy gól után az örömmámorban letépett mez alatt milliókat érő reklámfelület rejlik.

Szendvicsemberek a 21. században

Az alkoholos italok forgalmazói körében a tengerentúlon az utóbbi időben elterjedt az a módszer, hogy fiatal baráti köröket bérelnek fel termékeik népszerűsítésére. A társaságot elküldik egy kocsmába. Rendelnek egy üveggel az adott márkából, és így a jó hangulatú beszélgetés középpontjában, az asztalon mintegy reklámként egész este ott áll a palack.

De arra is akadt példa, hogy egész seregnyi embert béreltek föl arra, hogy a chicagói tömegközlekedési járműveken egy bizonyos újságot olvassanak, feltűnően. Egy csomagküldő szolgálat megbízásából szintén érdekes gerilla-kampányt dolgoztak ki: a New York-i portásoknak tíz dollárt fizettek fejenként, hogy néhányat a cég csomagjaiból folyamatosan a pulton tartsanak. Így a ház lakói azt hihették, valaki közülük rendelt a cégtől.

Magyarországon jelenleg a HPS Experience futtat hasonló kampányt a Zwack Unicum megbízásából. A HoReCa egységekben hosstessek helyett egy leánybúcsúját ünneplő lánycsapat buzdítja Unicum Next fogyasztásra a naiv férfiközönséget.

Gerillakövető jogszabályok vagy jogkövető gerillák?

Ami a tévéreklámokat illeti, már elfogadtuk, hogy egy-egy színész mosógépszerelőként lát el minket tanácsokkal. De az imént felsorolt példákat figyelembe véve fölmerül a kérdés, vajon megállja a helyét ez a szerepjáték egy személyes találkozó során is? Vajon vét-e a tisztesség ellen az a hirdető, akinek termékét egy hosstess gyakorló anyukaként pakolja a kosarába, miközben szakavatott tanácsokkal látja el gyanútlan vásárlótársát? Becsapva távozik-e a szórakozóhelyről az a férfi, aki a vendégként táncoló hölgy kedvéért a pult alá issza magát a promótált italból?

Egy-egy ügyesen tervezett gerillaakció sokszor súrolhatja a jogi keretek határait. A magyarországi helyzetet ugyanakkor jól példázza, hogy a Fanta matricás Bamboocha akciója minimális büntetést vont csupán maga után. Ez is jelzi, hogy az erre vonatkozó szabályozás ma már feltétlenül nem állja meg a helyét. Egy rugalmasan fejlődő jogrendszerben, optimális esetben minden kiskapun csak egyszer lehet büntetlenül átjutni – nálunk azonban a szabályozás egyelőre biztosan nem naprakész.


Sipos Dávid
1-373-0180
sipos@hps.hu

Megjelent a Magyar Reklám 2005. decemberi számában.

 

Legfrissebb fórum hozzászólások

 
  • Lottó, Keno, Luxor játék akciók

    Zsuzsa Nr.1.

    Hatoslottó 16.játékhét
    2,5,15,27,31,41

    Nincs telitalálatos szelvény,
    a jövő héten megnyerhető összeg: 145 millió Ft

  • Nem csere-bere, hanem vásárlás

    aranyalma

    sziasztok!

    Eladásra kínálom nyereményjátékon nyert (új és bontatlan) alábbi termékeket:

    Fujifilm Instax square sq 10 -es fényképezőgép + 10 db-os film ár: 65.000.-Ft garanciális, (bolti ár: 80-100 között)
    Weber Smokey Joe prémium hordozható grill ár: 15.000.-Ft (bolti ár: 30 körül)

    Ha valamelyik felkeltette érdeklődéseteket, írjatok.
    köszönöm

  • // Csere-bere fórum 3.

    liva

    Van, penny pontok.

  • // Csere-bere fórum 3.

    liva

    Van, spar matricacsomagok.

  • // Csere-bere fórum 3.

    liva

    Van, vegeta blokkok.

  • // Csere-bere fórum 3.

    liva

    Van, baba blokkok.

  • Kérdések és válaszok

    Paintuci

    Maxon sose válaszol az ilyen emailokra legalábbis nekem...

  • Negatív tapasztalatok

    Paintuci

    Unilevernél ezt már én is megemlítettem, és mondták ők szűrnek és csak az első jó.

  • Nem csere-bere, hanem vásárlás

    gattaca9

    500 Ft-ot érő H&M kuponok eladók: 100 Ft/ db + posta

  • Kérdések és válaszok

    NyertesEtke

    Paintuci! Cerbonára nem válaszoltak?

  • Kérdések és válaszok

    trendy

    Beküldtem a Maxxon-nak a napokban az 1 db-os Coop Rio Mare blokkot,ezzel már tényleg úgy lehettek,ahogy én is gondoltam,hogy nem egy zugbolt...most már ki lehet választani 1 db-osat is.

  • // Nyereménytárgy csere-bere

    oszieva

    Facebookon nyert, ill. ajándékba kapott nem használt ékszerek (nyaklánc, bedugós fülbevalók, gyűrű), Fa és Gliss Kur termékek, Avon Destination (férfi) parfüm -
    Cinema City kódra, nyereményjátékos blokkokra vagy étkezési utalványra cserélhetőek. Természetesen mindenről képet tudok küldeni.

2018. április
H
K
Sz
Cs
P
Szo
V
      
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
21
23
26
27
28