Aktuális nyereményjátékok gyűjtőhelye - nyereményjáték 2017

Hírlevél feliratkozás

Fórum

Marketinggerillák és szendvicsemberek
Az eseményalapú gerillamarketing múltja és jelene

Majd ha piros hó esik. Vagy inkább majd akkor, ha cigánygyerekek potyognak az égből. De még az is lehet, hogy akkor, amikor élő pulykák hullnak alá bomba módjára hálaadáskor. Akkor már biztosan érdemes elgondolkodni azon, hogy az esemény alapú gerillamarketing és annak hatásai mellett Magyarországon sem mehetünk el szó nélkül.

Hiszen a marketing az utóbbi években mind divatosabbá váló ága egyre „sokkolóbb” módszereket vet be a reklámozásban. A meghökkentés trendje ma már nem csupán Nyugat-Európában és a tengerentúlon, de Magyarországon is „szedi áldozatait”.

„Majd fél évtizede, hogy egymás után kétszer is megbénítottuk Budapest belvárosát. A Nyugati téri Griff áruház megnyitóján a kirakatban modelleket vetkőztettünk. A hatás nem maradt el. Még a villanyoszlopokon is fürtökben lógtak a kíváncsiskodók. Később az egyik benzintársaságnál fél napig ingyen adtuk az üzemanyagot. Hírnek ez még kevés lett volna, de a sorban állóktól úgy bedugult a város, hogy a kialakult helyzetről minden híradó élőben tudósított” – fogalmazott Kovács Gergely, a HPS Experience szakmai vezetője. A példákból is látszik, hogy a botrány alapú gerillaakcióknak Magyarországon is komoly hagyományai vannak – tette hozzá.

Gerillacsoportok a marketingben

Bár az ilyen és ehhez hasonló események csoportosítására mára számtalan kategóriát alkottak, alapvetően mégis két fő irányba sorolhatjuk a különféle akciókat. Az egyik vonal az információ strukturált áramoltatására épít. Ide tartozik az internetet használó vírusmarketing, illetve a pletykák terjedésére építő buzz marketing is. Ezzel szemben a másik irány kifejezetten az eseményalapú üzletgenerálásra szolgál. Ide sorolhatók a fogyasztást imitáló csoportok, valamint a média figyelmét magukra vonó publicity stunt akciók is.

Ez utóbbi meghatározás azokat az eseményeket jelenti, amelyek a közfigyelmet minden áron az általuk promótált dolgokra kívánják irányítani. Bár sokan még mindig nem hiszik el, de pusztán egy sajtótájékoztató összehívásától már régen nem remélhetjük, hogy a média kiemelt helyen foglalkozik majd a témával. Egy Oscar gála megrendezésével ugyanakkor támogathatjuk magát az amerikai filmipart is. A publicity stunt célja minden esetben az, hogy a lehető legalacsonyabb költségvetésű esemény hírértékével a lehető legértékesebb médiamegjelenést biztosítsa. A műfaj veteránjai az évtizedek óta népszerű bulvárhírek – Guiness rekord kísérletek, az igazi elefánt a porcelánboltban és a gördeszkázó kutya, amelyek eredetileg mind egy-egy termék népszerűsítését célozták meg.

Szerelmi vallomás a fél nyolcas hírekben

Az élő adás, mint megjelenési mód mindig is magában hordozta a gerilla jellegű médiahasználat lehetőségét. Ennek „legprimitívebb” módjai az olyan magánjellegű megmozdulások, mint a hazaintegetés a közönség soraiból.

De találkozhattunk az elmúlt években a lehetőség sokkal kifinomultabb, bár szintén magáncélú kiaknázásával is. Ilyen akció volt a Híradó műsorvezetője mögé, a budapesti háttérbe eresztett szerelmes luficsokor.

Olyan megmozdulások ezek, amelyek láttán a néző ugyan fölkapja a fejét, megbotránkozásra ugyanakkor a legritkább esetben adnak okot.

A cégek által kitervelt hasonló akciók megítélése viszont már sokkal kevésbé egyértelmű. Létezik olyan üzenet, amely kreatív csomagolásával szimpátiát vált ki. Ugyanakkor természetesen olyan hirdető is akad, aki csupán ismertséget szerez egy agresszív akcióval. Idén az egyik Forma 1-es csapat technikusai például birodalmi rohamosztagosoknak öltöztek a box utcában, hogy az új Star Wars epizódot promótálják. Az egyik amerikai rádióállomás helikopterből, élő pulykákkal bombázta hallgatóit Hálaadáskor. A sztárfocisták közül pedig jó néhányan fölismerték, hogy az egy-egy gól után az örömmámorban letépett mez alatt milliókat érő reklámfelület rejlik.

Szendvicsemberek a 21. században

Az alkoholos italok forgalmazói körében a tengerentúlon az utóbbi időben elterjedt az a módszer, hogy fiatal baráti köröket bérelnek fel termékeik népszerűsítésére. A társaságot elküldik egy kocsmába. Rendelnek egy üveggel az adott márkából, és így a jó hangulatú beszélgetés középpontjában, az asztalon mintegy reklámként egész este ott áll a palack.

De arra is akadt példa, hogy egész seregnyi embert béreltek föl arra, hogy a chicagói tömegközlekedési járműveken egy bizonyos újságot olvassanak, feltűnően. Egy csomagküldő szolgálat megbízásából szintén érdekes gerilla-kampányt dolgoztak ki: a New York-i portásoknak tíz dollárt fizettek fejenként, hogy néhányat a cég csomagjaiból folyamatosan a pulton tartsanak. Így a ház lakói azt hihették, valaki közülük rendelt a cégtől.

Magyarországon jelenleg a HPS Experience futtat hasonló kampányt a Zwack Unicum megbízásából. A HoReCa egységekben hosstessek helyett egy leánybúcsúját ünneplő lánycsapat buzdítja Unicum Next fogyasztásra a naiv férfiközönséget.

Gerillakövető jogszabályok vagy jogkövető gerillák?

Ami a tévéreklámokat illeti, már elfogadtuk, hogy egy-egy színész mosógépszerelőként lát el minket tanácsokkal. De az imént felsorolt példákat figyelembe véve fölmerül a kérdés, vajon megállja a helyét ez a szerepjáték egy személyes találkozó során is? Vajon vét-e a tisztesség ellen az a hirdető, akinek termékét egy hosstess gyakorló anyukaként pakolja a kosarába, miközben szakavatott tanácsokkal látja el gyanútlan vásárlótársát? Becsapva távozik-e a szórakozóhelyről az a férfi, aki a vendégként táncoló hölgy kedvéért a pult alá issza magát a promótált italból?

Egy-egy ügyesen tervezett gerillaakció sokszor súrolhatja a jogi keretek határait. A magyarországi helyzetet ugyanakkor jól példázza, hogy a Fanta matricás Bamboocha akciója minimális büntetést vont csupán maga után. Ez is jelzi, hogy az erre vonatkozó szabályozás ma már feltétlenül nem állja meg a helyét. Egy rugalmasan fejlődő jogrendszerben, optimális esetben minden kiskapun csak egyszer lehet büntetlenül átjutni – nálunk azonban a szabályozás egyelőre biztosan nem naprakész.


Sipos Dávid
1-373-0180
sipos@hps.hu

Megjelent a Magyar Reklám 2005. decemberi számában.

 

Legfrissebb fórum hozzászólások

 
  • Nyertesek

    Keyojudit

    Cappy-Decathlon uti 14:40-kor.

  • // Nyereménytárgy csere-bere

    kmarczmoni

    25 000ft értékű thomas sabo utalványt cserélnék

  • Nem csere-bere, hanem vásárlás

    Ancha

    Családi állatkerti belépőt vennék és 4 db Cinema mozi jegyet.

  • Nyertesek

    Trixy87

    Auchan-Kozel korsószett :)

  • Nyertesek

    Tigris06

    https://www.posta.hu/static/internet/download/hasznalja_enpostam_kartyajat_nyertesek.pdf

  • Negatív tapasztalatok

    dodi54

    Nálam a SHELL játék nagyon negatív. 4x25 azaz 100 l ! tankolással egy vacak modellautót vehetsz 295 azaz 300 forintért. Honnan szalasztották ezeket a marketingeseket? Ráadásul odaírja a JSZ-be.hogy nem vonhatod össze a matricákat. Nem is akarom "kedves" tedd fel a promóciódat oda ahová gondolom. Az OMV-nél 25 l tankolással 9 milliós Mercédes a nyeremény azért nagyon nem mindegy!

  • Offtopic, sőt off-site - társalgó folyt.

    Heldinke

    trendy! Mi a baj vele?Nem pici és nagyon puha.

  • Offtopic, sőt off-site - társalgó folyt.

    Heldinke

    Gia! Működik.

  • Postán jött

    nagy-i

    Rio Marétől a "kabin" méretű bőrönd. Igaz a méretet nem sikerült jól megnevezni, de amúgy a bőrönd nagyon jó. Örülök neki!

  • Offtopic, sőt off-site - társalgó folyt.

    Gia

    Asztali gépen nálatok működik a facebook? Nálam nem. Mi a csuda lehet?

  • // Nyereménytárgy csere-bere

    Ancsi67

    6 db-os Kőbányai korsószett
    Napelemes Fa
    Oreo törölköző
    London felfedezőkönyv filctoll készlettelú
    cserére vár!

  • Nyertesek

    pmjudit

    Nescafe hangszóró :) - végre 😀

2017. augusztus
H
K
Sz
Cs
P
Szo
V
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
26
28
29